Sabina Erbanová
A Picture of $name

Tomáš Jirsa
A Picture of $name

Zakladatel a majitel C&B. Chce být vždy ve všem první a napřed a je vlastně jedno, jestli jde o PR nebo jízdu na kole. Nemá rád, když se chodí okolo horké kaše a věci říká natvrdo a napřímo. To se promítá i do jeho psaní - jeho články vás nudit nebudou. Jediná disciplína, ve které Tomáš stále pokulhává je time management. O jeho rušení porad se v C&B vyprávějí legendy.

Michaela Koselová
A Picture of $name

Na rozdíl od grafiků samouků má Míša z grafického designu státní zkoušky. Kromě mistrovství ve Photoshopu tak zvládá konverzovat třeba o architektuře a sochařství romantismu. Namísto postupného sbírání zkušeností po škole skočila rovnou do C&B, kde se krom jiného pustila do Plesu v Opeře. Má oko pro detail a odzbrojující úsměv.

David Kursa
A Picture of $name

V mládí nepříliš úspěšný sportovec a člen rockové kapely, na vysoké škole student evropské ekonomické integrace. Kariéra vedoucího podkrovní kanceláře společnosti HI-LIGHTS se mohla ubírat mnoha směry, naštěstí nakonec zvítězily informace, média a analýzy. Nedá dopustit na rodné České Budějovice a je pověstný tím, že nevypíná ani u skleničky vína.

Kateřina Linhardtová
A Picture of $name

Prvním PR počinem Kateřiny byla práce pro Matfyz, výzev se tedy rozhodně nebojí. Pod palcem měla sociální sítě a redaktořinu. Mimo to je už nějaký ten rok freelance překladatelkou, marketing a PPC konzultantkou a především nápaditým kopíkem.

Markéta Lukášková
A Picture of $name

Novinářka, která se do povědomí čtenářů zapsala svým působením v časopisu Reflex a na webu Reflex.cz. Před téměř dvěma lety zběhla na druhý břeh k PR a komunikaci a v C&B má na starosti sociální sítě. Ondřej Aust z Mediář.cz o ní prohlásil, že je shooting star českého internetu. Od té doby si z ní v C&B kolegové utahují.

Petr Macinka
A Picture of $name

Absolvent v oborech politologie a mezinárodní vztahy. Konzultant, který dokáže najít zajímavé souvislosti i za horizontem běžného vnímání. Říká, že lidé často svazují sebe i svůj byznys zbytečnými limitami, přitom většinou stačí jen otevřít oči, nebo zvednout hlavu.

Roman Pazderník
A Picture of $name

Roman k PR zběhl ze sféry ekonomie. Z jeho zájmů jmenujme ekonomii. V poslední době svůj čas diverzifikuje mezi aktivity se středně až dlouhodobým výnosem typu pohyb, práce či blogování, naopak divestice v oblasti vaření. V životě mu údajně nic nechybí, snad kromě ekonomie.

Tomáš Sazima
A Picture of $name

Říká se o něm, že je. Že skutečně existuje. Prý je sexy a má mozek, tudíž je to člověk. Zajímá se o veřejné dění, ale politik to není. Ani aktivista, na to je moc pesimista. Celkem rád se druží, i když nechápou to druzí. Ať jsi ateista, křesťan, budhista, hinduista, muslim nebo žid, na Facebooku se s ním můžeš sblížid (www.facebook.com/libusskykral).

Jana Šetele
A Picture of $name

Jakub Smutný
A Picture of $name

Mediální analytik, vystudovaný politolog a občasný lektor. Jakubův životopis nebyl úplně zábavný, dokud kolegům neřekl, že viděl a ohodnotil asi 4 000 filmů. Je milovníkem hororů a rád si zahraje únikové hry. Svou povahou se snaží rozbít koncept nudného analytika, a když nějaký graf neodpovídá jeho představě, nebojí se to nahlas říct.

Jan Václav
A Picture of $name

Talentovaný grafik, který je jako jeden z mála v C&B od počátku jejího vzniku. Vlajkovou lodí jeho práce je každý rok nový vizuál Plesu v Opeře, kterému před lety vymyslel ikonické logo, jež má s Plesem každý spojené. Kromě grafiky vyniká ještě v jedné věci – s naprosto kamennou tváří umí v pravou chvíli říct vtip, co všechny okolo odbourá.

Zuzana Vinzens
A Picture of $name

Zuzana si před lety řekla, že vzkřísí z mrtvých tradiční Ples v Opeře. Pod jejím vedením se z něj za pět let stala respektovaná společenská událost, na které se každoročně vybírají miliony korun na charitu. V C&B vedla divizi Events, pak si odskočila na mateřskou. K tomu všemu ještě stíhá být nejkrásnější ředitelkou plesu na světě.

Když se nás někdo zeptá, co děláme za práci a my odpovíme, že pracujeme v komunikační agentuře, děláme PR a pořádáme Eventy, spousta lidí si pod tím neumí představit nic konkrétního. I proto jsme založili tento blog.
Řekli jsme si, že poodhalíme, co se za těmi pojmy vlastně skrývá a ukážeme, že naše práce rozhodně není o rozesílání tiskových zpráv s gramatickými chybami, což se při slově „píárista“ jistě vybaví leckomu. Chceme se s vámi podělit o to, co zrovna děláme, jak pracujeme s klienty a jakou akci jsme zvládli uspořádat. Také se tu dočtete, co nás ve světě PR, komunikace a sociálních sítí zaujalo, co zajímavého jsme si přečetli a kdo vlastně jsme. Chceme, abyste nás trochu poznali. Abyste zjistili, že máme vlastní názory, zážitky a zkušenosti. Budeme moc rádi, když od vás získáme jakoukoliv zpětnou vazbu. Přejeme hezké čtení. A aby Vám neunikly ty nejlepší články, přihlašte se k odběru C&B Newsletteru. Každý měsíc pro Vás vybereme nejlepší text a přidáme novinky ze světa C&B.
 
Powered by C&B content   www.c‐b.cz

Poučení pro klienty: Rebrandujte jako Google

Rok 2015 ještě neskončil, ale grafičtí designéři mohou začít bilancovat a otevírat šampaňské (to pravé samozřejmě, jiné nepijí). Kromě svých vlastních zanedbatelných úspěchů mohou totiž za celou obec slavit, že dva internetoví giganti — Facebook a Google — právě letos změnili svá loga. To je pro grafiky něco jako zimní a letní olympiáda v jednom roce.

Facelift bez příčiny

Sotva jsme se probrali z kocoviny po roce 2014, internet vybuchl oznámením, že Facebook změnil po 10 letech logo. Všichni nástěnkáři okamžitě se zatajeným dechem kontrolovali svoje profily. V první chvíli museli mít pocit, že jde o fámu. Logo vypadalo pořád „stejně“. Ti citlivější s lupou v ruce po chvíli vystopovali malé změny. Křivky se zakulatily, áčko vyfouklo svoje bříško a všechna písmena zeštíhlila. A hotovo. Nešlo o redesign, ale o mírný typografický facelift, který neutralizoval původní charakteristické písmo Klavika do podoby relativně zaměnitelného sans-serifu. Podle okřídleného „sice nudný, zato všeobecně přijatelnější“.

Redesign loga Facebook

Co znamená sans-serif neboli grotesk?

Sans-serif je označní pro druh písma. Je to písmo, u kterého jsou tahy jednotlivých znaků ukončeny bez drobných dotahů (někdy se jim nesprávně říká patky). Příkladem takových dotahů jsou špičky a čárka na koncích tahů písmene „T“. Sans-serify jsou tím pádem prostší a vhodnější například pro zobrazení na displejích. Někdy se jim také říká „grotesky“, protože v době, kdy se tato nová písma zavedla, působila vedle těch klasických legračně. Mezi laickou veřejností jsou nejznámějšími zástupci tohoto druhu písma Arial na PC a Helvetica na Macu.

Změna byla provedena in-house a k celému procesu byl přizván Eric Olson, autor písma Klavika užitého v původním logu. Tím se symbolicky uzavřel kreativní kruh — kdo jiný měl „osekat“ písmo, než jeho původní autor. Kritici zaplakali nad ztrátou osobitosti, ale přitom ponechali stranou mnohem zásadnější otazník.

Vizuální změna se zastavila pouze u značky „Facebook“, se kterou se drtivá většina uživatelů potká jenom na přihlašovací stránce. Vkrádá se na mysl otázka — proč měnit něco, co vlastně není vidět, navíc téměř neznatelným způsobem? Jakoby si Facebook přál jenom rozbouřit lednové vody internetu a nějak zapomněl, co tím sleduje. Proč se tato změna nepromítla dál? A co z pohledu PR — nedal se celý příběh odvyprávět barvitěji než „podívejte, lehce jsme upravili značku“. Proč nebylo možné podívat se blíž na celý proces, vidět pracující designéry nad kreslícími stoly? Příznačné je, že na samém konci aktuálního brand manuálu Facebooku na vás zničehonic vybafne staré logo. Náhoda?

Nové logo, nový styl

Google ponechal ohlášení svého rebrandingu na druhou polovinu roku, hned za letní okurkovou sezónu. Poté, co společnost prošla významnou restrukturalizací (vznik mateřského holdingu Alphabet), došlo i na změnu stylu. Poslední zásah do jeho identity se přitom datoval do roku 1999.

Stejně jako Facebook si redesign loga připravil „doma“. Narozdíl od něj nezůstalo ale jenom u faceliftu značky, i když ta se úpravou písma změnila k nepoznání. Z archaické antikvy odkazující k novinovým písmům se stal geometrický grotesk. Revizí ale prošla především celková vizuální identita, která se stala mnohem zásadnějším tématem, než značka samotná. Nové, ikonické G, rozjasněná paleta známých barev (červená, zelená, modrá a žlutá), stylově sladěné ikony produktů a služeb, jednotná typografie založená na vlastním fontu Product Sans a open-source písmech Roboto a Noto (Google tak zůstal částečně věrný své platformě Google Fonts, která nabízí kvalitní současná písma zdarma).

Redesign loga Google

Co je to serifové písmo nebo-li antikva?

Tímto výrazem se označují písma, pro která jsou typická drobná zakončení tahů. Představují klasičtější a tak nějak ozdobnější protipól k modernějším sans-serifům. Jinak se jim také říká antikvy. U veřejnosti je snad nejznámější antikvou písmo Times New Roman — součást operačního systému Windows.

Designérská obec samozřejmě nepřijala rebranding jednotně. Žehralo se na ztrátu kořenů, přílišný ˆ„purismus“ — všechny nářky se ale daly hodit do jednoho pytle: „Jak jste mohli změnit tak výrazně něco, co používám každý den?“ Já si myslím (stejně jako Aleš Najbrt pro DVTV) že Google nám všem ukázal, jak vypadá změna, na kterou si nemusíme zvykat, spíš jsme díky ní okamžitě zapomněli, že to kdy předtím vůbec bylo jinak. Rebranding byl z pohledu komunikace doveden do dokonalosti sérií videí, která změnu stylu odprezentovala v celé šíři. Korunou celého procesu je otevřený dokument nazvaný Material Design — jakási bible pro návrh jednotného uživatelského rozhraní (user interface) Google aplikací.

Google odvedl skvělou práci a jakkoli prohrává se svým konkurentem válku na poli sociálních sítí, tuhle bitu vyhrál s přehledem. Pro designéry je to ukázkový příklad, perfektní případová studie, na které mohou demonstrovat před svými klienty „jak by to mělo vypadat“. Pro odborníky na PR je to zase živá demonstrace, že rebranding je především komunikační příležitost.