Někdy stačí jedna Slza, aby zaplavila sociální sítě
V HI-LIGHTS ale rádi zkoumáme čísla a statistiky a svět sociálních sítí nám není cizí. Když jsem tak jednou zaslechl, že vznikla v Česku kapela, která se na internetu stala fenoménem, zaujalo mě to. A skutečně informace nelhaly – v ČR někdo opravdu porozuměl tomu, jak úspěšně propagovat novou mainstreamovou popovou kapelu.
V dobách Luneticů to bylo v porovnání s dneškem docela jednoduché. Stačilo naplánovat hudební projekt (či okopírovat zahraniční vzor), natočit jednu až dvě hitovky, udělat rozhovor do Brava a do hitparády TV Nova, a bylo o popularitu postaráno. Dnes je však propagace složitější, probíhá na více úrovních a musí být precizněji cílená. O to více zaujme kapela, která dokáže v ostré konkurenci na sociálních sítích zaznamenat takový úspěch, jako právě duo Slza.
A o jakém úspěchu že to tady mluvíme? Vyjádřeno nejprve čísly na Facebooku – 164 000, 51 500 a 2 857. První číslo představuje celkový počet fanoušků oficiálního profilu kapely, druhé počet lajků, které v součtu získaly příspěvky v lednu a třetí pak průměrný počet lajků na jeden lednový post. Nutno poznamenat, že to dvojice pánů zvládla za necelý rok a půl.
Pro srovnání – vůbec nejvíce fanoušků má ze zařazených popových kapel (či pop-rockových a ostatních – viz závěr článku) skupina Kryštof (275 225). Slza je hned druhá. U ostatních dvou ukazatelů je dokonce lepší než Kryštof, který první studiovou desku vydal a do širokého povědomí veřejnosti vstoupil už před 15 lety. Argumentovat se dá tím, že jde o aktuální, jednorázovou záležitost a není se co divit, že Slza předběhla i takové matadory jako Chinaski. Jenže facebooková čísla Slzy jsou diametrálně vyšší než u dalších aktuálně populárních kapel jako např. ne ryze popových Mandrage, Eddie Stoilow, Voxel (což není tak úplně kapela, přiznávám), Nebe či ultra popových New Element a AquaBabes.
Facebook může dělat v propagaci popových kapel hodně, ale určitě ne vše. Každého asi napadne, jak si povedou kapely ve srovnání na Youtube, který představuje jednu z velice rozšířených možností, jak si písničku či klip skupiny pustit. Zde přišlo dle mého vůbec největší překvapení – oficiální účet Slzy má přes 156 000 odběratelů. Kryštof má na svém VEVO účtu něco přes 55 000. To už musí být, z pohledu propagace skupiny, obrovský úspěch. Připočtěme k tomu fakt, že videoklip k písni Lhůta záruční měl za 15 měsíců přes 10 milionů zhlédnutí a ze zařazených jej výrazněji překonává jen klip k singlu Cesta od Kryštofa a Tomáše Kluse (přes 15 milionů zhlédnutí za 25 měsíců).
Slza z českých popových kapel dominuje i Instagramu, kde má přes 71 000 sledujících s velkým náskokem před kapelou Kryštof (13 000) a pop/hip hopovým uskupením ATMO music (téměř 12 000).
U posledně jmenované skupiny se sluší také pozastavit, neboť i ona na sociálních sítích slaví úspěchy. Co do počtu odběratelů na oficiálním Youtube kanálu je dokonce na druhé příčce a zatímco počtem fanoušků na facebookovém profilu je na šestém místě, průměrným počtem lajků na jeden lednový příspěvek poskočila na třetí místo. To indikuje relativně vysokou míru odezvy na jednotlivé příspěvky, o níž si mohou nechat zdát nejen např. znovunavrátivší se Lunetici, ale také na Facebooku aktivní Voxel či Nebe.
Určitě se nesnažím tvrdit, že Slza je to nejlepší, co aktuální popová scéna nabízí, ani že by se každá kapela měla rázem zamyslet nad tím, jak dělá svoji propagaci. Některým jednoduše tolik nezáleží na počtu odběratelů na Youtube nebo je netrápí, když facebookový post nezíská tisíc lajků. Není to soutěž a rozhodně nechci svým příspěvkem vzbudit nějakou kontroverzi. Na druhou stranu, proč na základě čísel nevyzdvihnout něco, co se evidentně podařilo. Přijde mi, že se to v českých kruzích moc nenosí a Slza, nebo spíše tým, který stojí za její propagací, si to zaslouží.
Do srovnání byly zařazeny ty hudební kapely nebo interpreti, kteří se samotní zařazují do žánru pop nebo pop-rock (případně dance pop, teen pop apod.) a jako základní seznam sloužil žebříček sestavený v rámci soutěže Český slavík Mattoni 2015 v rámci kategorie „Skupiny“.
U těch interpretů, kde bylo zařazení nejasné, jako např. u skupin Lucie (rock), Mig 21 (rock), Rybičky 48 (pop punk), Monkey Business (pop funk), hrál roli ne úplně odborný úsudek autora na to, zda je lze zařadit do popového mainstreamu. Na druhou stranu byly zařazeny i některé skupiny nacházející se na pomezí (jako např. Lake Malawi, ATMO music či Voxel, což de facto není skupina). Taktéž nebyly zařazeny kapely, u nichž není jasné, zda pokračují (Nightwork) nebo ty, které vykazovaly velice nízkou míru odezvy na Facebooku (např. Support Lesbiens). Zahrnuté kapely tak představují do jisté míry subjektivní výběr, za což se nezahrnutým interpretům omlouvám.