Svatba jako řemen aneb Jak z vašeho dne neudělat komedii
Když mě ohledně pomoci s třídenní svatbou Renata s Ondřejem oslovili, neváhala jsem ani chvíli. Musím říct, že organizace pro mě byla velkým zážitkem a ctí, protože Renata je – nejen fyzicky – jedním z nejkrásnějších lidí, které jsem kdy potkala, a s Ondrou je znám od dávných dob, kdy se konečně dali dohromady.
V mnoha věcech měli snoubenci jasno: Chtěli svatbu na celý víkend, měli vybranou skvělou lokaci, měli představu o programu a shodli se na tom, že dětem bude vstup zakázán.
Minimálně ve stejné spoustě věcí ale jasno nebylo: Jaká bude výzdoba a celkové pojetí? Co oznámení? Jaký bude nejlepší catering a uspořádání prostoru? Po několika návštěvách vybraného místa konání a diskuzích s místní svatební manažerkou bylo jasné, že s přístupem „Ale takhle to tady dělají všichni..“ se nesmíříme. A tak jsme nakonec veškeré květinové dekorace, stany a dokonce i židle vezli na Moravu z Prahy.
Přiznávám: I přes pečlivé plánky, harmonogramy a vizualizace jsou věci, které nenaplánujete a je nutné na ně umět flexibilně reagovat – například počasí. Během samotného svatebního víkendu se vystřídalo snad čtvero ročních období: tropická vedra, vichřice i lokální tornádo. Nakonec však, právě v průběhu focení, nad novomanželi zazářila duha. Co na tom, že během pár vteřin vítr a bouřka kompletně odnesly prostřenou svatební tabuli a hodinu se vše znovu vysoušelo a chystalo. Svatebčané se operativně zabavili vytvářením polairodů a blahopřání do alba novomanželům.
Tři dny plné zábavy a aktivit od sportovních utkání přes charitativní pokerový turnaj až po skvělá hudební vystoupení si všichni zúčastnění maximálně užili. Byl to víkend plný zážitků a emocí, ve kterém obřad a ono osudové ANO byly jen třešničkou na dortu. A byl přesně takový, jaký si jej Renata s Ondrou vysnili – podle nich, o nich a pro ně.
A jaké jsou tedy univerzální rady pro budoucí nevěsty a ženichy?
– Nechte si poradit od profíků a alespoň samotný svatební den svěřte do rukou agentury nebo koordinátorky. Ušeříte si tak mnoho zbytečných starostí i stresu a získáte víc času a energie na to, aby si svůj den užili.
– Díky zkušenostem a kontaktům se agentury u mnoha položek na svatebním seznamu dokáží dostat na lepší ceny než soukromý odběratel. Jejich služba se proto v celkovém rozpočtu nemusí výrazněji projevit.
– Vyjasněte si představu o vašem dni s partnerem či partnerkou a držte se jí. Každá kamarádka, tetička i známá na Facebooku na to může a bude mít svůj názor, ale je to jen váš den. Za pár let určitě nebudete vzpomínat na to, že se sestřenice Dora urazila, protože jste ji nepozvali.
– Vymyslete vhodný způsob, jak všem svatebčanům sdělit instrukce a praktické informace – svatební web, dopis, e-mail. Určete osobu, která bude se všemi komunikovat v den svatby (navigovat zbloudilce na cestě, vyřizovat ubytování, speciální dietní požadavky a tak dále). Její jméno a telefonní číslo všem včas předejte.
– Zbytečně si věci nekomplikujte. Soustředťe se na pilíře, které ovlivňují atmosféru dne – lokaci, harmonogram, skvělý catering, hudbu. Dekorace, zasedací pořádek, doprava, doprovodné aktivity, výslužka pro hosty nebo ohňostroj – to jsou jen detaily, které může pohodlně vyřešit někdo jiný.
– Věnujte pozornost výběru fotografa a zvažte investici do videozáznamu. Kromě prstenu a životního partnera to bude jediná památka na den, kterému jste věnovali tolik energie.
– Užijte si to. Připravte si takový den, který se vám bude líbit a na který budete rádi vzpomínat. Nedělejte kompromisy. Svatba je jedním z mála eventů, u kterých se nehodí říct: Příště to bude lepší.