Konverzace s živými lidmi je příliš mainstream. Nahradí je roboti
A jak bychom se s umělou inteligencí v Messengeru měli setkávat? Úplně stejně, jako když píšeme komukoliv ze svých přátel. Prostě napíšeme zprávu – tentokrát ale firemnímu profilu, který bude obsluhovat chatovací bot, a dostaneme relevantní odpověď. Konverzace se spíš než běžných věcí, o kterých si s přáteli denně povídáme, bude týkat byznysu. Boti nám totiž umožní objednat si zboží nebo služby, o které se budeme zajímat. A informace nebudou proudit pouze jednostranně, boti budou rozumět našim dotazům a smysluplně na ně zareagují. Popovídáním v Messengeru si tak objednáme třeba novou pračku, lístky do kina nebo dovolenou.
Mark Zuckerberg, zakladatel a CEO největší sociální sítě světa, vidí v botech především náhradu za zákaznické linky. V keynote vývojářské konference F8, kde oznámil uvolnění Messenger Bot API, také řekl, že nezná nikoho, kdo by rád volal na zákaznické linky nebo objednával zboží telefonicky. Pravda, představa, že musím vytáčet nezapamatovatelné 0118-999-881-99-9119-7253 a čekat, než mě automatický hlasový systém propojí s odpovědným pracovníkem, skutečně nadchne málokoho.
Jak se ale bot (neboli chatovací robot) naučí porozumět byznysu, o kterém se s ním budeme bavit? O to se postará framework Bot Engine, díky kterému se bot bude učit přímo ze zpráv, co mu reální lidé budou psát. Čím více dat, ze kterých se bude moci učit, bude mít k dispozici, tím se bude chovat relevantněji a „přirozeněji“.
Jedním velkým nedostatkem využití botů je však nemožnost platit za zboží a služby, které si takto uživatel objedná, rovnou v Messengeru. Facebook tento problém dlouhodobě řeší, zatím tedy neúspěšně. Ale co my víme – třeba budou platby přímo v komunikátoru největší novinkou na F8 2017?
Pro marketéry a správce sociálních sítí je důležitá ještě tato otázka: Zahýbe využívání botů s reklamou na Facebooku? Odpověď zní, že ano. Dojde ke změnám, a to jednoduše v podobě využití dalšího kanálu pro šíření reklamy. Zároveň se spuštěním botů totiž Facebook představí i reklamní systém určený specificky pro Messenger. Pokud se uživatel začne s firemním robotem bavit, automaticky tím vyjádří souhlas se zasíláním reklamy ze strany dané firmy právě prostřednictvím Messengeru.
Nové chatboty a několik dalších novinek představil Zuckerberg a jeho tým na konferenci F8 11. a 12. dubna. Kromě toho vývojáři prezentovali řadu dalších novinek, ke kterým patří třeba update nedávno plošně zpřístupněné služby Live, představení vlastní verze kamery, která dokáže nahrávat 360° video, zpřístupnění služby Instant Articles všem uživatelům a další inovace. A protože si je Mark dost jistý ve svých (nejen) virtuálních kramflecích, promluvil i o vizi pro následujících 10 let. Tak uvidíme, jestli se trefil, nebo jestli se do té doby objeví nějaký nový „Zuck“.
Pokud se vám zrovna nehodilo účastnit se konference v San Franciscu osobně, není nic ztraceno. Mark totiž v souladu se svojí politikou otevřenosti, spojování lidí a výměny informací zpřístupnil videa z F8 na webu konference. Na jejich sledování si ale raději vyčleňte deštivý večer, včetně krátkých předtočených videí je jich celkem 98.
Mimochodem, zkusili jste si (alespoň v hlavě) vyslovit název konference F8? Správně by se měl vyslovovat odděleně, tedy [ef ejt]. Vysloveno dohromady to však zní [fejt], tedy stejně jako anglické „fate“ – osud.