Sabina Erbanová
A Picture of $name

Kristina Hotová
A Picture of $name

Tomáš Jirsa
A Picture of $name

Zakladatel a majitel C&B. Chce být vždy ve všem první a napřed a je vlastně jedno, jestli jde o PR nebo jízdu na kole. Nemá rád, když se chodí okolo horké kaše a věci říká natvrdo a napřímo. To se promítá i do jeho psaní - jeho články vás nudit nebudou. Jediná disciplína, ve které Tomáš stále pokulhává je time management. O jeho rušení porad se v C&B vyprávějí legendy.

Michaela Koselová
A Picture of $name

Na rozdíl od grafiků samouků má Míša z grafického designu státní zkoušky. Kromě mistrovství ve Photoshopu tak zvládá konverzovat třeba o architektuře a sochařství romantismu. Namísto postupného sbírání zkušeností po škole skočila rovnou do C&B, kde se krom jiného pustila do Plesu v Opeře. Má oko pro detail a odzbrojující úsměv.

Andrea Kovářová
A Picture of $name

David Kursa
A Picture of $name

V mládí nepříliš úspěšný sportovec a člen rockové kapely, na vysoké škole student evropské ekonomické integrace. Kariéra vedoucího podkrovní kanceláře společnosti HI-LIGHTS se mohla ubírat mnoha směry, naštěstí nakonec zvítězily informace, média a analýzy. Nedá dopustit na rodné České Budějovice a je pověstný tím, že nevypíná ani u skleničky vína.

Veronika Lebedová
A Picture of $name

Kateřina Linhardtová
A Picture of $name

Prvním PR počinem Kateřiny byla práce pro Matfyz, výzev se tedy rozhodně nebojí. Pod palcem měla sociální sítě a redaktořinu. Mimo to je už nějaký ten rok freelance překladatelkou, marketing a PPC konzultantkou a především nápaditým kopíkem.

Markéta Lukášková
A Picture of $name

Novinářka, která se do povědomí čtenářů zapsala svým působením v časopisu Reflex a na webu Reflex.cz. Před téměř dvěma lety zběhla na druhý břeh k PR a komunikaci a v C&B má na starosti sociální sítě. Ondřej Aust z Mediář.cz o ní prohlásil, že je shooting star českého internetu. Od té doby si z ní v C&B kolegové utahují.

Petr Macinka
A Picture of $name

Absolvent v oborech politologie a mezinárodní vztahy. Konzultant, který dokáže najít zajímavé souvislosti i za horizontem běžného vnímání. Říká, že lidé často svazují sebe i svůj byznys zbytečnými limitami, přitom většinou stačí jen otevřít oči, nebo zvednout hlavu.

Roman Pazderník
A Picture of $name

Roman k PR zběhl ze sféry ekonomie. Z jeho zájmů jmenujme ekonomii. V poslední době svůj čas diverzifikuje mezi aktivity se středně až dlouhodobým výnosem typu pohyb, práce či blogování, naopak divestice v oblasti vaření. V životě mu údajně nic nechybí, snad kromě ekonomie.

Ondřej Samek
A Picture of $name

Tomáš Sazima
A Picture of $name

Říká se o něm, že je. Že skutečně existuje. Prý je sexy a má mozek, tudíž je to člověk. Zajímá se o veřejné dění, ale politik to není. Ani aktivista, na to je moc pesimista. Celkem rád se druží, i když nechápou to druzí. Ať jsi ateista, křesťan, budhista, hinduista, muslim nebo žid, na Facebooku se s ním můžeš sblížid (www.facebook.com/libusskykral).

Jana Šetele
A Picture of $name

Jakub Smutný
A Picture of $name

Mediální analytik, vystudovaný politolog a občasný lektor. Jakubův životopis nebyl úplně zábavný, dokud kolegům neřekl, že viděl a ohodnotil asi 4 000 filmů. Je milovníkem hororů a rád si zahraje únikové hry. Svou povahou se snaží rozbít koncept nudného analytika, a když nějaký graf neodpovídá jeho představě, nebojí se to nahlas říct.

Jan Václav
A Picture of $name

Talentovaný grafik, který je jako jeden z mála v C&B od počátku jejího vzniku. Vlajkovou lodí jeho práce je každý rok nový vizuál Plesu v Opeře, kterému před lety vymyslel ikonické logo, jež má s Plesem každý spojené. Kromě grafiky vyniká ještě v jedné věci – s naprosto kamennou tváří umí v pravou chvíli říct vtip, co všechny okolo odbourá.

Zuzana Vinzens
A Picture of $name

Zuzana si před lety řekla, že vzkřísí z mrtvých tradiční Ples v Opeře. Pod jejím vedením se z něj za pět let stala respektovaná společenská událost, na které se každoročně vybírají miliony korun na charitu. V C&B vedla divizi Events, pak si odskočila na mateřskou. K tomu všemu ještě stíhá být nejkrásnější ředitelkou plesu na světě.

Když se nás někdo zeptá, co děláme za práci a my odpovíme, že pracujeme v komunikační agentuře, děláme PR a pořádáme Eventy, spousta lidí si pod tím neumí představit nic konkrétního. I proto jsme založili tento blog.
Řekli jsme si, že poodhalíme, co se za těmi pojmy vlastně skrývá a ukážeme, že naše práce rozhodně není o rozesílání tiskových zpráv s gramatickými chybami, což se při slově „píárista“ jistě vybaví leckomu. Chceme se s vámi podělit o to, co zrovna děláme, jak pracujeme s klienty a jakou akci jsme zvládli uspořádat. Také se tu dočtete, co nás ve světě PR, komunikace a sociálních sítí zaujalo, co zajímavého jsme si přečetli a kdo vlastně jsme. Chceme, abyste nás trochu poznali. Abyste zjistili, že máme vlastní názory, zážitky a zkušenosti. Budeme moc rádi, když od vás získáme jakoukoliv zpětnou vazbu. Přejeme hezké čtení. A aby Vám neunikly ty nejlepší články, přihlašte se k odběru C&B Newsletteru. Každý měsíc pro Vás vybereme nejlepší text a přidáme novinky ze světa C&B.
 
Powered by C&B content   www.c‐b.cz

Prokletí malého zadání

Máloco dokáže kreativce vyděsit jako klient pronášející větu „Máme na vás jednu takovou rychlovku!“. Tak zvaná „malá zadání“ mívají různé formy — tu se jedná o pozvánku na malou akci, jindy zase o náborový inzerátek na LinkedIn a velmi často je to prostě další ať-tam-něco-je na Facebook. Společné pro všechna tato zadání je chybějící kontext.

Proč malé zadání nenávidí kreativci a milují klienti

Nejde o to, že by se kreativci báli pracovat rychle anebo je trápila absence vidiny obrovského výdělku. „Malé“ je totiž spíš eufemismus pro neúplné či nerealistické zadání. Klient často do malého zadání zarámuje něco, co je ve skutečnosti nedělitenou součástí velké a náročné práce.

Vemte si třeba pozvánku. I ta nejbanálnější pozvánka nelevituje v časoprostorovém vzduchoprázdnu. Velmi často navazuje na více či méně úspěšné pozvánky v historii a pokud je skutečně první, pak minimálně vychází z nějakého komunikačního kontextu značky. Co třeba kdyby firma používala pro svou komunikaci komiksové bubliny a nová pozvánka by to ignorovala? Nebude to pro cílovku matoucí a pro klienta ztráta kontinuity v komunikaci? Neměl by pozvánce předcházet nějaký mikroaudit vizuální komunikace? A neměla by se pozvánka navrhnout tak, aby byla znovuvyužitelná v budoucnosti? To ale znamená hodně práce kolem…jak na straně klienta, tak na straně agentury. Už to není jenom pozvánka, už je to Pozvánka.

Malé zadání občas také funguje jako pozlátko, do kterého se balí zaváhání jiných lidí. Čeká se, že dáreček vybuchne v jiných rukou a stopa k původnímu pachateli bude zahlazena. „Hlavně ať to nezabere moc času!“ může ve skutečnost znamenat „už je po deadlinu a kolega, co to má na starost, se na to vykašlal“. Nebo třeba „Zbytečně si nelamte hlavu!“ je způsob jak jinak říct „Nechceme s tím ztrácet čas, protože si na rozdíl od šéfa myslíme, že je to hloupost.“

Suverénně nejnebezpečnější je potom fomulka „Víme, že je to taková hloupost, ale chceme, aby to byla opravdová bomba!“ To v překladu znamená: „Nejsme schopni vám k tomu moc říct, nemáme na to budget a máme obrovská očekávání!“

Jak z toho ven

A přecejen existuje způsob, jak oba tábory smířit. Zájmy mají vlastně stejné: ani kreativec, ani klient si nepřejí, aby věc vznikala ve zbytečném shonu, aby byla sterilní, nudná a nezapadala do celkového obrazu. Banner, příležitostný inzerát, facebookový post k MDŽ — to vše může předvést vaši péči o značku a smysl pro originalitu či detail. Stačí je jenom vrátit zpět do kontextu. K tomu nám může pomoci 5 základních pravidel:

1. Stanovte si guidelines
Malé věci se dělají lépe, pokud si někdo dá práci a vymyslí pro ně nějaký rámec. Vyhnete se tak stresu na obou stranách — designér zhruba ví, jak to navrhnout, a klient ví, co má zhruba čekat. Oba si to dopředu odsouhlasili. Nemají nerealistická očekávání, ale vědí, že to prostě nebude hloupé.

2. Odpracujte si maximum dopředu
Obvykle navazuje na krok 1. Je spousta věcí, které si můžete vyrobit dopředu. Říká se jím assets a jsou to dílky skládačky, díkyž nimž dáte dohromady výsledek, který vypadá dobře a může vzniknout velmi rychle a levně. Vaše konkurence si bude lámat hlavu nad tím, jak expresně a kreativně jste zvládli vašim fanouškům popřát k valentýnu, oznámit slevu, poděkovat za podporu na sociálních sítích.

3. Využijte inhouse kapacitu
Pro běžné oznámení slevy na facebooku nepotřebujete najmout agenturu. Nepotřebujete ani grafika na volné noze. Tím nechceme říct, že máte práci zadat kolemjdoucímu kurýrovi a nezajímat se o výsledek. Chceme říct, že je dobré platit agenturu za něco, na co nestačíte. Ať se věnuje strategickým cílům komunikace a pečuje o to, co je důležité.

4. Nezapomeňte na poměr cena/výkon
Nečekejte, že se rychloobrátkový vizuál na facebook zapíše do dějin umění. Nezapíše. Ambicí kreativce vždy bude odvést dobrou práci. Nechce vás napálit ani oškubat. Ví, že by ho to brzy doběhlo — ví, že to nejhorší je špatná reklama. Věřte, že odvedl práci v rámci možností, které jste mu koneckonců sami dali. Pomyslete na to, než budete vizuál třikrát vracet k přepracování. Skutečně stojí za to, aby se k vám 3x vrátil a ukrajoval si z vašeho času?

5. Plánujte, prosím
Rychlovky jsou risk. Neriskujte Váš neúspěch a zkuste věci plánovat dopředu. Když je rozložíte v čase, budou levnější a promyšlenější. Akci neplánujete ze dne na den a nového klienta také získáváte nějakou dobu — zkuste o tom říct agentuře co nejdříve.