Peter Duchoň
A Picture of $name

Sabina Erbanová
A Picture of $name

Kristina Hotová
A Picture of $name

Tomáš Jirsa
A Picture of $name

Zakladatel a majitel C&B. Chce být vždy ve všem první a napřed a je vlastně jedno, jestli jde o PR nebo jízdu na kole. Nemá rád, když se chodí okolo horké kaše a věci říká natvrdo a napřímo. To se promítá i do jeho psaní - jeho články vás nudit nebudou. Jediná disciplína, ve které Tomáš stále pokulhává je time management. O jeho rušení porad se v C&B vyprávějí legendy.

Michaela Koselová
A Picture of $name

Na rozdíl od grafiků samouků má Míša z grafického designu státní zkoušky. Kromě mistrovství ve Photoshopu tak zvládá konverzovat třeba o architektuře a sochařství romantismu. Namísto postupného sbírání zkušeností po škole skočila rovnou do C&B, kde se krom jiného pustila do Plesu v Opeře. Má oko pro detail a odzbrojující úsměv.

Andrea Kovářová
A Picture of $name

David Kursa
A Picture of $name

V mládí nepříliš úspěšný sportovec a člen rockové kapely, na vysoké škole student evropské ekonomické integrace. Kariéra vedoucího podkrovní kanceláře společnosti HI-LIGHTS se mohla ubírat mnoha směry, naštěstí nakonec zvítězily informace, média a analýzy. Nedá dopustit na rodné České Budějovice a je pověstný tím, že nevypíná ani u skleničky vína.

Veronika Lebedová
A Picture of $name

Kateřina Linhardtová
A Picture of $name

Prvním PR počinem Kateřiny byla práce pro Matfyz, výzev se tedy rozhodně nebojí. Pod palcem měla sociální sítě a redaktořinu. Mimo to je už nějaký ten rok freelance překladatelkou, marketing a PPC konzultantkou a především nápaditým kopíkem.

Markéta Lukášková
A Picture of $name

Novinářka, která se do povědomí čtenářů zapsala svým působením v časopisu Reflex a na webu Reflex.cz. Před téměř dvěma lety zběhla na druhý břeh k PR a komunikaci a v C&B má na starosti sociální sítě. Ondřej Aust z Mediář.cz o ní prohlásil, že je shooting star českého internetu. Od té doby si z ní v C&B kolegové utahují.

Petr Macinka
A Picture of $name

Absolvent v oborech politologie a mezinárodní vztahy. Konzultant, který dokáže najít zajímavé souvislosti i za horizontem běžného vnímání. Říká, že lidé často svazují sebe i svůj byznys zbytečnými limitami, přitom většinou stačí jen otevřít oči, nebo zvednout hlavu.

Roman Pazderník
A Picture of $name

Roman k PR zběhl ze sféry ekonomie. Z jeho zájmů jmenujme ekonomii. V poslední době svůj čas diverzifikuje mezi aktivity se středně až dlouhodobým výnosem typu pohyb, práce či blogování, naopak divestice v oblasti vaření. V životě mu údajně nic nechybí, snad kromě ekonomie.

Ondřej Samek
A Picture of $name

Tomáš Sazima
A Picture of $name

Říká se o něm, že je. Že skutečně existuje. Prý je sexy a má mozek, tudíž je to člověk. Zajímá se o veřejné dění, ale politik to není. Ani aktivista, na to je moc pesimista. Celkem rád se druží, i když nechápou to druzí. Ať jsi ateista, křesťan, budhista, hinduista, muslim nebo žid, na Facebooku se s ním můžeš sblížid (www.facebook.com/libusskykral).

Jana Šetele
A Picture of $name

Jakub Smutný
A Picture of $name

Mediální analytik, vystudovaný politolog a občasný lektor. Jakubův životopis nebyl úplně zábavný, dokud kolegům neřekl, že viděl a ohodnotil asi 4 000 filmů. Je milovníkem hororů a rád si zahraje únikové hry. Svou povahou se snaží rozbít koncept nudného analytika, a když nějaký graf neodpovídá jeho představě, nebojí se to nahlas říct.

Jan Václav
A Picture of $name

Talentovaný grafik, který je jako jeden z mála v C&B od počátku jejího vzniku. Vlajkovou lodí jeho práce je každý rok nový vizuál Plesu v Opeře, kterému před lety vymyslel ikonické logo, jež má s Plesem každý spojené. Kromě grafiky vyniká ještě v jedné věci – s naprosto kamennou tváří umí v pravou chvíli říct vtip, co všechny okolo odbourá.

Zuzana Vinzens
A Picture of $name

Zuzana si před lety řekla, že vzkřísí z mrtvých tradiční Ples v Opeře. Pod jejím vedením se z něj za pět let stala respektovaná společenská událost, na které se každoročně vybírají miliony korun na charitu. V C&B vedla divizi Events, pak si odskočila na mateřskou. K tomu všemu ještě stíhá být nejkrásnější ředitelkou plesu na světě.

Zuzana Závodná
A Picture of $name

Když se nás někdo zeptá, co děláme za práci a my odpovíme, že pracujeme v komunikační agentuře, děláme PR a pořádáme Eventy, spousta lidí si pod tím neumí představit nic konkrétního. I proto jsme založili tento blog.
Řekli jsme si, že poodhalíme, co se za těmi pojmy vlastně skrývá a ukážeme, že naše práce rozhodně není o rozesílání tiskových zpráv s gramatickými chybami, což se při slově „píárista“ jistě vybaví leckomu. Chceme se s vámi podělit o to, co zrovna děláme, jak pracujeme s klienty a jakou akci jsme zvládli uspořádat. Také se tu dočtete, co nás ve světě PR, komunikace a sociálních sítí zaujalo, co zajímavého jsme si přečetli a kdo vlastně jsme. Chceme, abyste nás trochu poznali. Abyste zjistili, že máme vlastní názory, zážitky a zkušenosti. Budeme moc rádi, když od vás získáme jakoukoliv zpětnou vazbu. Přejeme hezké čtení. A aby Vám neunikly ty nejlepší články, přihlašte se k odběru C&B Newsletteru. Každý měsíc pro Vás vybereme nejlepší text a přidáme novinky ze světa C&B.
 
Powered by C&B content   www.c‐b.cz

Analýza: Kvalita? aneb český fotbal slovem komentátorů

V tomto článku půjde o fotbal. O sport, který by každý Čech uměl hrát za všech okolností lépe, než těch 22 hráčů na hřišti. Každý by ho uměl také lépe koučovat, než ti dva trenéři u postranní čáry. A samozřejmě úplně každý by dokázal zápas pískat lépe, než pan rozhodčí. To víme všichni a není třeba o tom psát článek. Ale možná také občas zaslechnete, že by šlo zápas daleko lépe komentovat...

Dobrý večer přejeme všem fanynkám a fanouškům dobrého fotbalu.“ Tuto větu z úst komentátora Jaromíra Bosáka zná v Česku každý, kdo pravidelně zapne televizi, když se vysílá fotbal. I mě občas napadne, zvláště se tak děje v nudnějších pasážích hry, že jeden komentátor mluví příliš, druhý málo, třetí v každé větě řekne alespoň pětkrát „eeeh“ a čtvrtý mluví, ale nakonec vlastně vůbec nevíte o čem. Tak jsem se podíval, tedy spíše zaposlouchal, do posledních dvou zápasů české reprezentace a zaměřil se na to, jaký styl mají naši komentátoři a jaké jsou mezi nimi rozdíly.

Konkrétně šlo o zápas proti Ázerbájdžánu, který komentovali Vlastimil Vlášek spolu s Josefem Němcem, a poslední kvalifikační utkání s Norskem, kde role komentátorů plnili Jaromír Bosák a Martin Hyský.

Komentování po česku aneb opravdu hodně minut ticha

Komentátoři samozřejmě nemohou mluvit pořád. Ideálně by měli ponejvíce komentovat to, co se děje na hřišti, a k tomu pár zajímavostí o hráčích trenérech apod. Jak dlouho je však v reproduktorech ticho? Zkuste si tipnout, než se – v dalším odstavci – dozvíte fakta.

Konkrétně v zápasu s Ázerbájdžánem to byla v součtu více jak půlhodina, tedy třetina celého zápasu. Ještě více vstříc neslyšícím šel zápas s Norskem, kdy bylo ticho 42 minut. Správně vás asi napadne, že fotbalový poločas má 45 minut

 

ca-fotbal1

 

Komentátor raději často a stručně

Při komentování fotbalu jsou v Česku předem jasně rozděleny role – jeden komentátor a jeden expert. Ten druhý detailněji rozebírá situace, které nastanou při zápase, a přidává např. zajímavé podrobnosti o hráčích. Komentátor se naopak soustředí převážně na hru samotnou, nicméně i on sem tam řekne nějakou tu zajímavost k dobru. Logicky tak vyplývá, že větší porci času by měl hovořit komentátor. A to statistiky potvrzují.

Již zmiňovaný Jaromír Bosák, který je právem považován za jednoho z nejlepších tuzemských fotbalových komentátorů, mluvil v zápasu s Norskem přibližně 32 minut. Pasáží, kdy mluvil, bylo odhadem přes 200. V průměru, když si Bosák vezme slovo, mluví přibližně 8 sekund. Rozvláčnější způsob komentování volil v zápase s Ázerbajdžánem jeho kolega moderátor Vlastimil Vlášek. Dát jeho věty do jednolitého projevu, trval by téměř 40 minut. Pro srovnání zbývá doplnit, že jedna Vláškova „komentátorská chvilka“ trvala přes 12 sekund.

Expert dlouho. Hodně dlouho…

Fotbaloví televizní experti (jakkoliv je to v českém kontextu trochu nadsazený pojem) nejsou žádní profesionální komentátoři. Často trenéři nebo bývalí hráči samozřejmě časem sbírají praxi, ale rozdíly v projevu poznáte ihned.

Nejprve se podívejme opět na délku komentářů. Takový Martin Hyský mluvil přibližně 18 minut a než řekne vše, co chce, trvá mu to bezmála 15 vteřin. Josef Němec, který asistoval Vlastimilu Vláškovi při zápase s Ázerbájdžánem, stihl hovořit pouhých 17 minut, v průměru pak přes 15 vteřin na jednu pasáž.

 

cn-fotbal2

 

Komentátorské “eeh”? Spočítáno!

Tento článek zanedlouho zveřejníme. Sledujte nás na Facebooku a těšte se na detailní statistiku.

 

Moudra a klišé aneb nahradí anticipace kvalitu?

Ve slovníku českých moderátorů existuje spousta slovíček a spojení, která jsou právě v módě. Ano, i fotbalové komentování má své trendy, a když se na ně trochu zaměříte, mohou být jak zábavné, tak otravné.

Příkladem takového trendu je slůvko „kvalita“ nebo ještě lépe „nekvalita“. To vtrhlo do českého prostředí několik let zpátky a troufám si říci, že patent si na něj může dělat Pavel Karoch. Není snad dnes zápasu v televizi, kde by nezaznělo, že „se ukázala nekvalita kádru“ nebo jednoduché „ta kvalita tam prostě je.“

Mírně odbíhám od dvou zápasů, které jsem podrobněji sledoval, tak se vrátím zpět. Překvapilo mě jedno slovo, které v obou přenosech zaznělo, a to anticipace. Od fotbalového přenosu opravdu nečekáte slůvka tohoto typu. Řekl bych, že polovina diváků u obrazovek ani neví, co taková anticipace znamená. Ale řekli to experti (konkrétně jak Josef Němec, tak Martin Hyský), zní to chytře, tak to asi budeme slýchat nyní pořád. Nedokážu si však představit, že experti z řad bývalých hráčů chodili po hřišti a svým kolegům říkali: „Prosím tě, nemohl bys v tom vápně více anticipovat? Trochu mi to od tebe dnes chybí.

Dalším trendem jsou spojení vycházející ze slůvka tah. Např. když Martin Hyský na adresu Pavla Kadeřábka poznamená, že je to typický „tahový hráč“. Legendární už je pojem „utažená střela“, který se stal také velice oblíbeným (v utkání s Ázerbájdžánem jej použil Josef Němec). Na jeho obranu však musím podotknout, že tento význam detailněji vysvětlil Jaromír Bosák v jednom z rozhovorů.

 

Závěrem

Po přečtení bude mít možná někdo pocit, že článek vyznívá lehce kriticky. To však nebylo jeho záměrem. Možná by mohl a měl být kritický ještě více. Komentátoři jsou podle mého totiž v Česku (až na výjimky) velkou slabinou fotbalových přenosů, větší je již snad jen tuzemský fotbal samotný (až na výjimky). Jeden výborný komentátor a expert zkrátka nedokážou pokrýt celé fotbalové vysílání České televize. Na druhou stranu nutno napsat, že já bych to lépe nezvládl. Abychom si rozuměli, do televize bych nejspíš řekl: „Ta kvalita tam prostě není a, eeeh, jeden anticipující borec to jednoduše, eeeh, neutáhne.“

 

fotbal-cela

 

Autorem článku je David Kursa, šéf společnosti HI-LIGHTS. Pokud hledáte někoho na monitoring a analýzy, právě jste objevili ty pravé. Kontaktujte nás právě teď na office@hi-lights.cz.