Zbytečnost jménem Brandmanuál očima grafičky — díl 1.
„Je to zbytečná investice, samotné logo nám úplně stačí.“
„Proč bychom měli potřebovat návod na to, jak někam plácnout logo?“
„To zvládne přeci každej Véna v malování nebo wordu…“
„A vůbec, proč bychom potřebovali k fungování něco dalšího, mimo loga?“
„Investovat do loga, ok, ale zase v klidu, jo?“
Nepředpokládám, že po přečtení tohoto článku začnou všichni skandovat „brandmanuály v ČR chceme a potřebujeme“, ale je dobré světu říct, že mít vypracovaný manuál ke své značce smysl prostě má. Ať už kvůli správnému zacházení s celou identitou, což je vlastně jeho primárním posláním, ale také proto, že správně nastavená pravidla posouvají vaši značku na mnohem vyšší a hlavně profesionálnější level.
Co to brandmanuál vlastně je?
BRAND = značka, MANUÁL = návod k použití. Může být tištěný i v elektronické podobě. Je to vlastně takový návod pro správné zacházení se značkou a kompletní identitou.
Brandmanuál je takovým základním kamenem celé vaší identity. Mnoho lidí si myslí, že tímto kamenem je pouze logo, jenže není. Samotné logo je totiž jen malá součást celkem obsáhlého balíčku, který za vás komunikuje směrem ven. Jsou v něm obsaženy definice jednotlivých částí, jako je logo, jeho proporce, barevné varianty, barevné schéma celé identity, výběr vhodného fontu, jeho využití atd.
Pro koho se vlastně tvoří?
1/ PRO VÁS — majitele značky — je to vaše logo, vaše identita, váš odraz. Primárně vy musíte vědět, jak s materiály nakládat a nechat si profesionálem nastavit určitá pravidla, která se budou v komunikaci pevně dodržovat. Protože pokud budete znát hranice vy a budete chápat jejich důležitost, nenecháte už nikoho dalšího prznit vám vaši identitu.
A bonus navíc? Grafičtí hateři na sociálních sítích nebudou mít konečně co žrát.
2/ PRO VEŘEJNOST — Potřebujete inzerci v časopise, kterou bude sázet jiný grafik? Vaše značka bude jedna z dvaceti na logoboardu, který bude tvořit někdo jiný, než váš grafik? Tady nastává chvíle, kdy své logo a případně další materiály musí jít do ruky někomu, kdo je vidí poprvé v životě a přirozeně nerozumí všem souvislostem. Takže v ideálním případě je postup takový, že grafik dostane brandmanuál, kde se dozví veškeré specifikace a návod k tomu, jak s logem zacházet. Horší varianta je ta, že žádný manuál nedostane a spolehne se pouze na svůj pocit.
Veškeré kategorie, obsažené v brandmanuálu, obsahují pravidla a doporučení, jak s určitými částmi pracovat. Dost možná to stále celé zní moc složitě anebo (a to je asi pravděpodobnější) spíše úplně zbytečně. Pokusím se to více přiblížit na jednotlivých příkladech očima běžného smrtelníka vs. očima grafika. Ale to až v dalších článcích.
Tento článek pro vás napsala grafička Míša Koselová, autorka brandmanuálů pro naše klienty. Pokud byste chtěli vědět více o tom, jak můžeme pomoci vizuální identitě vaší značky, kontaktujte nás na office@c-b.cz. I váš brand může být krásnější.