Vlivní sociálních sítí aneb jak poznat influencera
Pro stručnou definici významu slova influencer lze odkázat na jeho anglický původ. Slovo pochází z anglického „influence“, tedy vliv, ovlivňování, ovlivnit, přesvědčit, pro naše účely nejpřesněji asi schopnost ovlivnit jinou osobu či její jednání. Influencer je pak někdo, kdo touto schopností disponuje, tj. člověk schopný svými názory, chováním či jednáním ovlivnit názory a jednání ostatních. Z logiky věci by to přitom měl být člověk známý, když ne obecně napříč veřejným a mediálním prostorem, tak alespoň v dané oblasti, na kterou se sám zaměřuje a ve které působí.
Na významu nabývají influenceři především v souvislosti se současnou explozí informačních technologií a sociálních sítí. Právě ve světě virtuálních komunikačních kanálů je poměrně snadné influencera vystopovat, bylo by však chybou omezit se pouze na toto prostředí. V první řadě jde o osobu, která prostřednictvím svého účtu či účtů prezentuje svoje názory a komentáře a komunikuje s ostatními uživateli. Mnoha lidmi je však influencer považován za kapacitu ve svém oboru, vystupuje v médiích, poskytuje rozhovory, vystupuje na konferencích a přednáškách. Proto se zpravidla jedná o osobu s významným počtem followerů, fanoušků, odběratelů, zkrátka těch, kdo jeho příspěvky, názory a jednání pravidelně sledují a reagují na ně.
Dnes se můžeme setkat s celou řadou influencerů, od významných a na veřejnosti často vystupujících osobností po méně známe influencery s omezeným polem působnosti. Influencerem může být bloger, vloger, youtuber, instagramer, ale známe také např. „informal influencera“ (zaměstnanec podniku, který má vliv na své kolegy a spolupracovníky) a v současnosti se stále častěji setkáváme také s pojmem „influencer marketing“, který je klíčový pro tvorbu obsahového marketingu a brandingu. Média nás přitom pravidelně zásobují žebříčky top influencerů v ČR (např. žebříček 77 nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích časopisu Forbes) či ve světě (rovněž Forbes) na té které sociální síti.
Má-li mediální analytik určit nejvlivnější osobnosti např. na Facebooku či Twitteru zkoumá tzv. media range, neboli dosah příspěvků. Ten se skládá z celé řady proměnných, přičemž prvním měřítkem je jistě počet followerů. Neméně důležitou metrikou je však také odezva na jednotlivé příspěvky, tj. reakce fanoušků (odpovědi, lajky, sdílení), dále pak četnost postů, ale také aktivita influencera, či jaká je jeho interakce s ostatními uživateli. Pokud však analytik právě nesestavuje obecný žebříček TOP influencerů, ale snaží se identifikovat nejvhodnějšího influencera pro určitý segment či klienta, musí vzít v potaz také obsah příspěvků. Právě na jeho základě si vytipuje okruh potenciálních influencerů, které potom může zanalyzovat dle výše zmíněných metrik.
Zatímco tedy žebříček Forbesu obsahuje 77 nejvlivnějších osob na soc. sítích, pro účely naše či našich klientů by z nich s největší pravděpodobností byla použitelná jen nepatrná část, jestli vůbec někdo. Patrné je to na příkladu komentování aktuálního (politického) dění. Zatímco v žebříčku Forbesu byl např. jediným politikem Andrej Babiš, a to až na 69. místě, podle obsahu lze identifikovat celou řadu vlivných osobností, jejichž pravidelné příspěvky na aktuální a politická témata sledují stovky lidí. Takový Michael Skřivan, Jaroslav Cerman nebo Jakub Horák mají sice menší dosah než Jiří Král, dle Forbesu nejvlivnější influencer vůbec, v diskuzích o aktuálních palčivých otázkách ale patří k TOP komentátorům na síti a mají dokonce takový vliv, že s nimi navázali spolupráci někteří politici, aby před volbami vylepšili jejich mediální obraz na sociálních sítích. Příkladem může být také Dominik Feri, úspěšný influencer a dnes politik a teplický radní za TOP 09. Také samotní politici však mohou být obratnými uživateli sítí. Jako příklad jmenujme Václava Klause ml. či představitele pražské Pirátské strany, kteří jsou významnými přispěvateli v diskuzi o aktuálním dění v Praze. V případě zájmu o ekonomické otázky se asi také příliš nevyplatí řídit se žebříčky TOP influencerů. Do nich se např. na Facebooku neprobojují mj. Markéta Šichtářová, Tomáš Sedláček nebo Jan Řežáb, na Twitteru by šlo jmenovat Lenku Zlámalovou a Lukáše Kovandu.
Žebříčky TOP influencerů jsou tak sice zajímavým ukazatelem vlivu na sociálních sítích, jejich obecnost z nich však činí nepříliš vhodnou pomůcku pro marketingové a PR účely s užším zaměřením. Právě zde přichází na řadu analytik, který se v oboru maximálně orientuje, rozumí obsahu jednotlivých postů a dokáže na základě dat a statistik odhadnout sílu potenciálního influencera.
Autorkou článku je Andrea Kovářová, analytička ve společnosti HI-LIGHTS. Pokud hledáte někoho na monitoring a analýzy, právě jste objevili ty pravé. Kontaktujte nás právě teď na office@hi-lights.cz.