Facebook mění možnosti cílení reklamy. Jak se nás to dotkne?
To je spousta informací, se kterou se Facebook už dávno rozhodl obchodovat a my teď spadáme do kategorií jako “Zájem o svatby”, “Přístup na Facebook ze zařízení iPhoneX” nebo “Úroveň vzdělání: magisterský titul”. S tak detailními informacemi ale Facebook lehce umožní diskriminační cílení, které je v mnoha zemích nelegální. V roce 2016 narazil na problém s cílením na etnickou příslušnost, která je v USA zakázaná v oblastech pracovních nabídek nebo nemovitostí. Tou dobou Facebook vydal nové pravidla pro cílení reklam a znemožnil tyto diskriminační praktiky.
Pak přišla aféra Cambridge Analytica a nová evropská pravidla pro ochranu osobních údajů a Facebook byl nucen odebrat dalších až 5000 možností, jak blíže cílit reklamu. Například politické či náboženské přesvědčení nebo sexuální orientace jsou považovány za citlivé údaje a proto je Facebook nemůže sdílet se zadavateli reklam.
Zatím je ještě pořád možné cílit na lidi, které zajímá biřmování nebo romská hudba, Facebook by ale všechny možnosti, které i jen okrajově souvisí s náboženským přesvědčením nebo rasovou příslušností, měl brzo odstranit. Přidal také certifikaci pro zadavatele reklamy na nemovitosti, pracovní pozice a půjčky v USA, kteří teď musí podepsat prohlášení, že byli obeznámeni s novými podmínkami cílení a souhlasí s nimi. Tato certifikace by měla být postupně rozšířena do dalších zemí a na jiné profese.
Co tyto změny přinesou? V českém prostředí, kde žijí většinou běloši bez náboženského vyznání, žádnou velkou transformaci nečekejme. Facebook však slibuje, že brzo nabídne rozšířené možnosti cílení reklamy, abychom mohli pořád být tak přesní a specifičtí. A my už se těšíme!